ORDNINGSBRYTNINGAR
REFLEKTIONER OCH EXEMPEL PÅ AKTIVITETER
Förslag till ordningsbrytande aktiviteter
OBA F.1 Sök upp ett rum där många människor regelbundet samlas sittande och där detta sker i en ordnad form. Biografer är lämpliga att använda sig utav, men även lokaler där kommunfullmäktigemöten, kyrkliga sammankomster, rättegångar eller föreningsmöten äger rum. Inled denna OBA (OrdningsBrytandeAktivitet) med att, likt andra deltagare, följa den förväntade ordningen. Avvik inte genom att klä dig annorlunda, lukta onormalt eller röra dig på ett annat än förväntat sätt. Var normal. Välj att placera dig i rummet nära en vägg, långt fram och till höger. När du tydligt uppfattar att ordning råder och att en koncentrerad uppmärksamhet är riktad framåt, då reser du dig sakta upp och vänder dig mot väggen. Stå nu tyst, koncentrerad och med blicken riktad i ögonhöjd mot väggens yta. Stå kvar i ungefär tre minuter innan du sätter dig ner och åter smälter in i den kroppsliga gemenskapen. F.1 lär oss att en församlad grupp människor kan rikta sitt intresse inte bara mentalt utan också rumsligt. |
OBA F.2
Få företeelser är så infångade i ordnade mönster som ätande. I mötet med mat har vi alla en mängd personliga egenheter och beteenden som vi oreflekterat använder när vi äter ensamma hemma. Går vi ut och äter, på lokal, tillämpar vi en mer gemensamt överenskommen ordning och det förväntas av både personal och andra gäster att vi följer denna. Spiller vi ut en krämig gräddsås på bordet hemma, sker det i vår ensamhet. På lokal blir vi påtagligt medvetna om alla som kastar sina roade eller fördömande blickar på våra rodnande kinder. Vi påverkas av de andras närvaro och känner oss troligen något obekväma. I restaurangmiljöer är det med andra ord mycket lämpligt för att utföra en OBA. Här finns otaliga möjligheter till mer eller mindre avancerade handlingar. Jag vill föreslå en lagom udda OBA som även kan hävdas visa restaurangens grad av improvisationsförmåga. I likhet med F1 handlar detta om en kroppslig förflyttning, en rumslig kort utflykt, vars mål är mycket nära den plats där du sitter och äter. Vik undan duken, kräng dig ner mellan stolarna och sätt dig till rätta under bordet. Sitt kvar. Här ges en förträfflig möjlighet att studera personalens reaktioner. Kommer de låta dig sitta kvar, när de väl har upptäckt var du är? Inleder de ett lågmält samtal? Ställer de frågor om hur du mår eller nonchalerar de din ovanliga position? Upprepar man F2 på olika lokaler, lär också ett antal varianter på bemötanden från personal och även andra gäster kunna noteras. Du lär förmodligen också själv utveckla en uppsättning adekvata svar på frågor från omgivningen. Pröva. Denna OBA utvecklar känslan för skillnaden mellan det offentliga och det privata rummet. |
OBA F.3
Om vi betraktar de rörelsemönster som kännetecknar förflyttning i stadsrummet, upptäcker vi snart, att i stort sett alla följer de förväntade riktningarna, stråken och hastigheterna, som är avsedda och kännetecknande för staden. Få sitter där man inte förväntas sitta, eller går där gående inte hör hemma. De som bryter dessa oskrivna regler är barn och eventuellt ungdomar som ännu inte socialiserats in i ett stadsmässigt beteende, samt ett fåtal människor som förmodligen är avvikande också i andra avseenden och som inte, likt oss andra, använder stadsrummet för en i förväg planerad förflyttning. F.3 kan beskrivas som ett milt och lågmält avvikande beteende. Låt hastigheten vara i fokus. Rör dig extremt långsamt. Gör förflyttningen till en övning i att vara närvarande. Tänk på varje centimeter när du, likt en svart skogssnigel, glider fram över de hårdgjorda ytorna. Koncentrera dig på varje steg och förnim hur alla delar av din kopp deltar i rörelsen framåt. Mycket tidigt i F.3 kommer du att bli varse hur snabbt allt rör sig runt omkring dig. Notera att i vanliga fall befinner du dig själv i omgivningens tempo, i takt med de andra och kanhända dessutom, inte närvarande i rummet. Varför skulle du alltid vara det? |
OBA F.6
Inomhus förflyttar vi oss i stort sätt alltid enligt den givna planlösningen. Få, ytterst få, väljer att hugga sig igenom en vägg för att ta sig till ett intilliggande rum, om det finns andra möjligheter att ta sig dit. I stället, för att som brukligt använda trappor, kan man ta sig till markplanet via fönster och stegar, eller hoppa om höjden inte avskräcker. F.6 kan vara en mycket krånglig och dyrbar OBA och det vore dumt att uppmuntra till denna avvikelse från det vanliga, dock illustrerar den med tydlighet hur ordningsberoende, rationella och inte minst hur bekväma vi är. |
OBA F. 7
Mötet med de andra följer mönster som vi sällan reflekterar över, så länge de inte bryts. F.7 kan, felaktigt utförd, ge upphov till påtaglig irritation, men också motsatta reaktioner. Söker vi i rummet kontakt med någon eller tilltalar vi en person vi inte känner, förväntas vår blick vara riktad mot den andres ansikte. I F.7 är tanken att du riktar blicken åt ett annat håll. Låter du din blick falla mot personens fötter, riktar du blicken över huvudet, eller stirrar du intensivt till vänster mot något i fjärran, skapar du förutsättningar för mycket olika reaktioner. Denna aktivitet kan inte pågå länge utan att den du möter reagerar. Alla noterar din OBA men alla kommer inte föra ditt beteende till tals. Några blir oroliga av din udda blickriktning, andra känner sig eventuellt förnärmade. I enstaka fall kan det ge upphov till skratt, men ett är säkert, efteråt är du än mer benägen att instämma i utsagan, att den andres ansikte är vår viktigaste kontaktyta med världen. |
OBA F.11
Tillhör du de gynnade och äger ett antal kvadratmeter mark? Är du innehavare av en fristående boning med omgivande ansad trädgård? Gott, du har vida möjligheter att utveckla F.11. Den nyfikenhet som barn har vad gäller utforskandet av omgivningen tenderar att mattas av vart efter vi som vuxna lär oss hur världen är beskaffad. Vår benägenhet att kategorisera, generalisera och av ren bekvämlighet se den fysiska världen som uttryck för ett antal standardiserade begrepp, hindrar oss att upptäcka var och att vi sätter ner våra fötter. F.11 är riktad mot dig själv och bryter för några ögonblick sönder din hemmablindhet. Den kräver kroppsligt arbete och att du efteråt kan acceptera en viss förändrad struktur bland rabatterna. Försök att utforska världen på nytt, likt den meterhöga upptäcktsresande du en gång var. Gräv en grop. Gräv där du bor. Gräv djupare och djupare, ett större och större hål. En avancerad variant av denna OBA inkluderar en grävmaskin och vid behov borr och sprängmedel. Vem vet vad du finner på vägen och hur djupt du vågar gräva? |
OBA F.13
Att vara stationär, att stanna upp, att vara orörlig eller m.a.o. motsatsen till aktiv, är lågt värderat idag. F.13 blir av denna orsak en mycket uppmärksammad avvikelse. Välj en inte alltför enslig plats, en gatukorsning, en gångväg nära ett köpcentrum eller utanför en affär. Påbörja aktiviteten en tidig vardagsmorgon innan de flesta boende i omgivningen har gått iväg till sina dagliga sysslor. Ställ dig där du kan överblicka omgivningen och stå kvar. 24 timmar är en lämplig tid att stå. Är du mycket vältränad och uthållig stå 48 timmar. Stå och iaktta omgivningen. Stå stilla. Lägg märke till att många passerar förbi vid ett flertal tillfällen. Kanske ser de dig inte den första gången fullt ut. Kanske blir du bara registrerad av deras kroppar, men inte tillräckligt för att tröskelnivån ska passeras och göra dem medvetna om att du faktiskt står där. Denna första subliminala kontakt gör nästa passage av dig till en medvetnare iakttagelse. Det är nu något bekant med din uppenbarelse och kanske inser de att något utöver det vanliga pågår framför dem. Det är fullt normalt att stå på en plats en liten stund. Att stå och vänta har vi alla erfarenhet av. Att stå länge på samma plats ger upphov till en mängd funderingar hos alla som ser dig för andra eller tredje gången. Denna OBA gör dig tidsmedveten, tydliggör det offentliga rummet, skapar funderingar om dagliga rutiner och är en utmärkt metod för att initiera en diskussion om existentiella frågor. Likheterna med socialantropologernas beskrivningar av initiationsriter hos många ”naturfolk” är påtagliga. I F.13 har stadslandskapet ersatt den mytiska, okända vildmarken. Skillnaderna är marginella. Den som aldrig ”stått 24 timmar” har inte mött sig själv. |
OBA F.19
F.19 bryter din egen vanliga ordning och vidgar dina referensramar på ett påtagligt bekant sätt. Den för dig närmare ditt ursprung och ger dig en sinnlig kontakt med omgivningen som du länge omedvetet saknat. F.19 väcker stor uppmärksamhet om den utförs i miljöer där många förflyttar sig, råder rusningstid kan den till och med vara riskabel att praktisera. I ett första skede är en ”säker” miljö att rekommendera. Ett par varv runt dina egna kvarter en mörk oktobernatt, är en god början. Vill du senare, i ett vältränat tillstånd, låta denna OBA föra dig till arbetet är du bara att gratulera. Världen växer med F.19. F.19 innebär att krypa. Utrustad med knäskydd, handskar och tåliga kläder, med händer och knän i direktkontakt med marken ger krypning dig ett nygammalt omvärldsperspektiv. Kräldjuret inom dig aktiveras. Krypning rymmer en psykologisk dimension av fundamental kraft i återupplevandet av barndomens första egna utflykter, filtrerat genom den vuxne individens introspektiva medvetande. Själsliga plågor lindras. Välbefinnandet ökar. Lusten expanderar. |
NESTOR & ARKITEKT
Carl-Johan Rosén - Arkitekt SAR/MSA & Bildlärare Carl-Johan Rosén är utbildad vid Konstfack/Teckningslärarinstitutet 1970 - 1974 och KTH/Arkitektur 1979 - 1993. Han har under sitt yrkesliv undervisat i bild och arkitektur på bl.a. Grundis (Grundskolan för konstnärlig utbildning), Konstfack, Komvux och Norra Real. Carl-Johan har alltid haft ett stort engagemang i skolan. Han har publicerat artiklar, organiserat konferenser och föreläst om skolbyggnaden och skolans roll i samhället i olika sammanhang. |
Tack till Kulturrådet och Kulturförvaltningen Region Stockholm!
|
Besöksadress:
Kyrkslingan 11, 111 49 Stockholm Följ oss!
|